Laurinkostersällskapet

L 32 MK I

Denna modell är den första L-32an som tillverkades i plast och de tillverkades från 1964 av Malmö Flygindustri. Plast var ett nytt material att bygga båtar i och det blev kraftiga byggen som skulle visa sig stå pall för många och långa äventyr på de sju haven. MFI gjorde några förändringar mot originalritningen bla. gjorde man aktern lite fylligare vilket skapade mer plats i sittbrunnen. Båten visade sig vara riktigt snabb och blev en populär båt på kappseglingsbanorna där hon placerade sig bra. Med tiden blev hon en populär långseglare vilket hon fortfarande är. Det är en trevlig båt att leva ombord på med mycket stuvutrymmen under durkar och kojer. Inredningen kan skilja från båt till båt eftersom några är hemmabyggen. Nedanför ingången har man ett förhållandevis stort pentry med bra stuvutrymmen och plats för spis med ugn. Många har två pullmankojer i salongen och ett fast bord där man kan sitta sex personer utan problem och äta. Förpiken är hög och fin och här kan man också sitta bra för att läsa. De flesta byggdes med 150 liter vatten och 100 liter diesel i kölsvinet vilket ger en låg och bra tyngdpunkt. Mast och bom var glasfiberarmerad och gav goda trimningsegenskaper. Många har bytt ut dessa mot modernare riggar men det är oftast inget fel på de i glasfiber utan dessa har visat sig vara mycket stryktåliga. Som alla Laurinare har hon ett tryck på rodret vilket minskas genom att plana och trimma seglen. Det ska inte trimmas bort helt eftersom det ger god fart framåt. Enligt Arvid bör det vara ca 7 graders utslag på rodret för att uppnå maximal fart. Viktigt att ha bra segel för att kunna trimma och få bra fart men då drar hon iväg riktigt bra på alla bogar och i synnerhet på undanvind där hon går riktigt bra.

 

 

Sirocco från 1965

Bygghandbok

Här hittar du en länk till bygghandbok samt en riggbeskrivning för L 32 MK I

Handbok

Riggbeskrivning