Laurinkostersällskapet

L 38

1971 fick Arvid Laurin en förfrågan av Lennart Brunnhage om att rita en snabb koster. Några av kraven var, kanothäck, snabb, rymlig, ämnad för havssegling. Brunnhage hade sedan tidigare anlitat Arvid Laurin med framgång. Bland annat hade han låtit bygga laurinkostern Lileca I vid Rosättra, samt de båda 34 fots laurinkryssarna Lileca II och III på varv i Finland. Lennart Brunnhage hade genom dessa båtar blivit mycket fäst vid Arvid Laurins konstruktioner. Så småningom kom en ritning från Arvid Laurin på en koster med centerbord som gick under arbetsnamnet Atlantic med måtten 11,60 x 3,15. Atlantic ritades även den med valdäck och långköl som föregångarna L31 och L32. Brunnhage fick rådet av Arvid Laurin att kontakta Miguel Soler som byggherre. Soler hade byggt formar till L31 och var väl förtrogen med denna teknik. Soler nappade och byggde skrov och däcksformar. Leif Alm, som planerade en långsegling, hjälpte till att bygga sittbrunnsdelen  och ruffen på däcksformen och byggde senare en egen L38. De två första båtarna som byggdes  var ursprungligen försedda med centerbord. Senare togs centerborden bort på dessa och de följande båtarna byggdes utan centerbord med en fast blyköl. Båten visade sig kryssa bra också utan centerbordet. Av de 12 L38or som byggts är fyra ketchriggade.

Flera av L38orna har använts till att segla jorden runt och till andra långseglingar.

Lättvindsegenskaperna med den långa vattenlinjen och den lättdrivna skrovformen gör båten förhållandevis snabb. Hårdvindsegenskaperna är även de goda och båten seglar mycket behagligt i grov sjö och hård vind. Lagom lovgirig och lätt trimma , begynnelsevek och slutstyv . Båten uppför sig mjukt och tröttar inte ut sin besättning .

Litteratur

 

Har du tipps eller annan bra information om din L-38a så skicka ett mail till mig på p_h_lundgren@hotmail.com så lägger jag upp det